Potrivit unui studiu realizat de RKB, lubrifierea necorespunzatoare cauzeaza 80% din defectiunile rulmentului. Un alt studiu realizat de MIT estimeaza ca costul perioadelor de nefunctionare cauzate de defectiunile de lubrifiere a rulmentilor este de 240 de miliarde de dolari numai in Statele Unite.
Ce cauzeaza erorile de lubrifiere a rulmentilor?
Potrivit RKB, asteptarea prea mult timp pentru reinnoirea lubrifiantului, contaminarea lubrifiantului si/sau lubrifierea inadecvata sunt cauzele defectiunii lubrifierii lagarelor.
La suprafata, poate parea ca lubrifierea excesiva sau insuficienta este in centrul problemei. Cu toate acestea – si mai ales acum ca vremea s-a racit – trebuie sa luati in considerare vascozitatea lubrifiantului. Este important sa va ocupati de lubrifiere rulmenti ca la carte.
Cum vremea rece provoaca lubrifierea rulmentilor?
Nu conteaza daca utilizati ulei sau unsoare: temperaturile scazute ale mediului ambiant afecteaza vascozitatea lubrifiantului.
Temperaturile mai scazute inseamna vascozitate mai mare, ceea ce limiteaza fluxul de lubrifiere catre rulmenti. Rezultatul final este frecare excesiva si deteriorare a rulmentului. Acest lucru duce in cele din urma la defectiunea masinii. Puteti achizitiona vaselina de la firma SKF.
Conditiile de temperatura sunt extrem de importante pentru performanta rulmentilor. Adam Leese, inginer de aplicatii pentru NSK spune ca cunoasterea temperaturii ambientale a aplicatiei permite o selectie adecvata a materialelor pentru rulmenti, cum ar fi garnituri, inele, elemente de rulare si cusca. De asemenea, ofera informatii despre tipul de grasime, jocul interior al rulmentului si potrivirile arborelui/carcasa.
„Nepotrivirea designului rulmentului la conditiile de temperatura poate duce la defectiuni catastrofale”, avertizeaza el. Unele dintre acestea sunt notate mai jos:”
Sa luam un rulment cu bile de inalta temperatura cu design NSK SJ cu lubrifiant solid, un exemplu de rulmenti din seria NSK SPACEA pentru medii extreme. Aplicatii pentru rulmenti SJ: echipamente de depunere a vaporilor in vid, cuptoare, masini cuptoare, fabrici de otel, echipamente de transport la temperatura inalta.
Potentiale probleme de temperatura ridicata
- Durata de viata a lubrifiantului este redusa. In general, durata de viata a grasimii este redusa la jumatate pentru fiecare crestere cu 15°C peste 70°C.
- Vascozitatea lubrifiantului devine prea scazuta, ceea ce duce la o durata redusa de oboseala.
- Duritatea canalului este redusa, ceea ce duce la o durata de viata redusa la oboseala.
- Sigileaza uscat si fisurat, ceea ce duce la pierderea lubrifiantului, intrarea contaminarii.
- Cusca/retinetorul slabeste, ducand la esec catastrofal.
- Inelele experimenteaza o crestere permanenta, ceea ce duce la modificari ale potrivirilor, uzura arborelui, incapacitatea rulmentului de a pluti in carcasa, pierderea jocului intern al rulmentului.
Potentiale probleme de temperatura scazuta
- Vascozitatea lubrifiantului devine prea mare, ceea ce duce la un cuplu crescut, derapaj.
- Garniturile isi pierd flexibilitatea, ceea ce duce la defectarea etansarii, pierderea lubrifiantului, intrarea contaminarii.
- Cusca/retinetorul devine fragil, ceea ce duce la esec catastrofal.
„Daca un rulment proiectat pentru functionare la temperaturi normale este utilizat intr-un mediu cu temperatura extrem de ridicata sau scazuta, durata de viata si performanta rulmentului vor fi nesatisfacatoare”, spune Leese. „Din fericire, exista modele speciale de rulmenti pentru intervale de temperatura de pana la – 200°C pentru aplicatiile criogenice si pana la 400°C pentru aplicatiile in cuptor. Cunoasterea temperaturii asteptate in aplicatie, impreuna cu alte informatii despre aplicatie, cum ar fi sarcinile si vitezele necesare, permite proiectarea/selectarea corecta a rulmentilor.”