ISO 9001 nu este o cerinta legala. Desi sunt recunoscute ca importante in multe industrii, companiile pot functiona fara certificare.
ISO 9000 este o serie de standarde pentru a se asigura ca o afacere sustine si lucreaza pentru imbunatatirea calitatii in fiecare aspect al afacerii lor. Acest set de standarde este folosit ca sistem de management al calitatii pentru a oferi cele mai bune produse si servicii unui client. Standardul ISO 9001, in special, necesita certificare.
Aceasta certificare ajuta la mentinerea multor cerinte legale cu care se confrunta companiile pentru a asigura calitatea, dar standardul in sine nu este necesar.
ISO 9001 este urmat de un numar semnificativ de companii in multe tari din intreaga lume. Permite companiilor sa mentina standarde inalte de asigurare a calitatii si este recunoscut ca un indicator important al angajamentului unei companii de a-si conduce afacerea intr-un mod eficient.
ISO 9001 este singurul standard din seria ISO 9000 care necesita o certificare. ISO 9000 defineste standardele pentru managementul calitatii, iar ISO 9001 stabileste cerintele pentru indeplinirea acestor standarde.
In timp ce multe companii respecta aceste principii, ISO 9001 nu este o cerinta legala pentru a opera o afacere. Multe companii beneficiaza de a fi certificate ISO 9001. Daca esti antreprenor acceseaza ISO 9001 pentru a descoperii beenficiile acestei certificari!
ISO 9001 este un sistem de management al calitatii (QMS) care permite intreprinderilor sa mentina un nivel ridicat de productivitate si calitate in timp ce livreaza produse si servicii clientilor. Calitatea nu este asociata cu un anumit produs care este vandut, ci este aplicata procesului care duce la realizarea acestui produs.
Toate aspectele unui lant de aprovizionare si ale operatiunii intr-o afacere sunt comparate cu standardele ISO 9001 pentru a se asigura ca calitatea este mentinuta. Standardele care trebuie indeplinite in acest sistem sunt concentrate pe:
-Perspectiva condusa de client;
-Conducere;
-Implicare;
-Imbunatatire;
-Luarea deciziilor;
-Managementul relatiilor;
-Abordarea procesului;
Detalii in toate aceste domenii sunt necesare pentru a mentine o certificare ISO 9001. Pentru a se asigura ca aceste standarde sunt indeplinite, companiile sunt supuse unui audit. Acest audit este condus de o terta parte pentru a asigura obiectivitatea.
Auditorii vor testa toate aceste valori pentru a se asigura ca o companie respecta standardele stabilite in ghidurile ISO 9001. Detinerea acestei certificari poate fi foarte benefica pentru succesul si reputatia unei companii.
Cine are nevoie de certificare ISO 9001?
Desi nicio companie nu are nevoie de o certificare pentru a functiona, multe companii vor avea un succes semnificativ mai mare daca sunt certificate.
ISO 9001 este aplicabil atat in industria de productie, cat si in industria serviciilor. Managementul calitatii poate fi foarte util in companiile de productie si pe clienti.
Anumite industrii in care un ISO 9001 este incredibil de benefic:
-Constructii;
-Inginerie;
-De fabricatie;
-Tehnologie;
-Ospitalitate;
-Sanatate.
Toate aceste industrii fie opereaza procese hardware pentru a aduce valoare clientilor, fie sunt foarte bazate pe servicii. Cu multe piese de lucru in toate domeniile de activitate, aceste industrii ar vedea imbunatatiri substantiale ale eficientei daca ar fi respectate standardele ISO 9001.
Toate companiile vor beneficia de o astfel de aderenta, dar aceste industrii specifice ar trebui cu siguranta sa incorporeze aceste politici.
In special in cazul intreprinderilor care implica productie sau contact semnificativ cu clientii, exista intotdeauna modalitati de a evalua eficienta si inspectia calitatii pentru a oferi clientului sau clientului cel mai bun produs sau serviciu.
La fel ca orice cale de obtinere a certificarii, exista anumiti pasi pe care trebuie sa-i urmati pentru a putea indeplini corect acest obiectiv.
Desi exista pasi specifici, sistemul de management al calitatii ISO lasa o oarecare libertate pentru deciziile care au cel mai mult sens pentru organizatia voastra.
Cand decideti pentru prima data sa deveniti certificat, exista diferite abordari pe care le puteti lua in ceea ce priveste implementarea. Trebuie sa decideti cine va fi responsabil cu implementarea si executarea certificarii. Numirea unei anumite persoane va ajuta sa va asigurati ca compania ramane pe drumul cel bun.
Unele companii aleg sa numeasca un lider intern pentru certificare, ceea ce mentine costurile scazute, dar necesita energie semnificativa de la un angajat. Altii vor angaja un consultant, care va grabi rata la care este finalizata certificarea, dar acest lucru poate fi costisitor pentru o companie si poate separa procesul si valoarea acestuia de management de top.
Ar trebui sa existe o persoana in cadrul companiei (Managerul de proiect) responsabila de monitorizarea ISO 9001 si de programarea revizuirilor de management pentru a se asigura ca cerintele sunt indeplinite.
ISO 9001 este conceput pentru a imbunatati si asigura calitatea in toate procesele dintr-o organizatie. Aceasta implementare poate duce la modificari ale modului in care compania voastra opereaza in prezent. Schimbarea poate fi adesea amenintatoare sau nedorita de conducere si angajati. Atunci cand decideti sa implementati aceste standarde, este important sa va mentineti echipa la curent!
Atat conducerea de top, cat si toti angajatii ar trebui sa fie constienti de noile standarde si de impactul acestora. Mentinerea oamenilor informati din timp, aratandu-le ce schimbari vor fi facute si modul in care vor beneficia in mod pozitiv este ceea ce trebuie sa faceti. Includerea din vreme a tuturor in proces va duce la mai putine respingeri. Fara suport, standardele vor fi dificil de executat.
Calitatea arata diferit la fiecare firma. Unele procese pot avea succes in unele afaceri, dar nu in altele. Documentarea este un aspect cheie al certificarii, dar este specifica unei organizatii.